Od 1 marca 2015 r. obowuązuje nowy wzór dowodu osobistego obsługiwany przez nowy System Rejestrów Państwowych.Każdy, kto złoży wniosek o wydanie dowodu, otrzyma go - tak jak dotąd - bezpłatnie. Dokument będzie ważny przez 10 lat od daty wydania, z wyjątkiem dowodu osobistego wydawanego dzieciom poniżej 5. roku życia, który będzie ważny przez 5 lat.
Nowy dowód osobisty można wyrobić w dowolnym urzędzie gminy, lub co jest sporym ulatwieniem drogą elektronicznną. Elektroniczny wniosek o wydanie dowodu osobistego będziemy musieli uwierzytelnić podpisem elektronicznym.
Co nowego będzie zawierać dowód osobisty?
Czego nie będzie zawierać dowód osobisty?
Dotychczasowe dowody osobiste zachowają ważność do upływu terminów w nich określonych. Nie będzie konieczności wymiany dokumentów.
Czy bank zażąda ode mnie zaświadczenia o zameldowaniu?
Związek poinformował, że nie będzie wymagał od swoich klientów zaświadczeń o zameldowaniu. Informację o adresie banki pozyskają z pisemnych oświadczeń. W takim oświadczeniu klient banku potwierdzi prawdziwość podanych danych własnoręcznym podpisem.
Czy mając nowy dowód będę miał problemy u notariusza?
Notariusz podczas sporządzania aktu notarialnego jest zobowiązany przede wszystkim potwierdzić tożsamość danej osoby – tak wynika z treści ustawy o notariacie. Bez względu na to, czy będziesz miał dowód z adresem zameldowania, czy bez, tożsamość zostanie potwierdzona. Przypomnijmy, że nie weryfikujemy tożsamości przy pomocy danych adresowych.
Jednym z elementów aktu notarialnego – oprócz danych osobowych - jest adres miejsca zamieszkania. Ustawa prawo o notariacie przewiduje, że w akcie notarialnym zamieszcza się oświadczenia stron. Notariusz może więc przyjąć oświadczenie o adresie zamieszkania (potwierdzone własnoręcznym podpisem)
żródło: msw.gov.pl; ; źródło: pap.pl;żródło.fot: msw.gov.pl;